רוצים לפתוח עסק? נתקלתם בנושא עוסק מורשה או פטור ולא ברור לכם, מה בדיוק ההבדל בין השניים? ומה מתאים במקרה שלכם? מייד נרחיב עם תשובות לכל אלה ועם עוד מידע שחשוב לדעת בנושא זה. אך לפני הכל – מה זה בכלל עוסק מורשה?
בין פטור למורשה
בפתיחת עסק, ישנם כמה דברים שתצטרכו לעשות מבחינה מנהלתית מול הרשויות וכמה החלטות חשובות לקחת. זאת, בין השאר לגבי אופן הגדרתכם – כעוסק פטור או עוסק מורשה. במבט כללי, מדובר על מעין שתי רמות של היקף עסקים. ליתר דיוק – היקף הכנסות (בשונה מרווחים). אם מחזור ההכנסות השנתי שלכם צפוי לעבור רף מוגדר מסוים, תצטרכו להירשם כעוסק מורשה. אחרת, תוכלו להיות עוסק פטור, שהוא סטטוס פשוט ומעט קל יותר, מבחינת הניהול השוטף עבורכם. תוכלו למצוא מידע מלא על עוסק מורשה, באתר חברת iCount. חשוב להוסיף, שיש רשימת מקצועות אשר מחייבים פתיחת עוסק מורשה. זאת, ללא תלות בהיקף ההכנסות השנתיות שתהיינה לכם. עוסק מורשה נשמע אולי כעניין מורכב יותר והוא במידה מסוימת אכן כזה. מעשית, מה שחשוב שתדעו, הוא כיצד להיות מוגדרים כעוסק מורשה ומהן החובות והזכויות שיהיו לכם בעקבות זאת?
כיצד הופכים לעוסק מורשה?
כמובן, בכדי להיות מוגדרים כעוסק פטור או מורשה, ישנו הליך בירוקרטי מסוים של רישום מול הרשויות המתאימות. הליך זה לא חייב להיות מסובך מדי, אך חשוב לעשות אותו בצורה מסודרת וקפדנית. ניתן היה לחשוב שמדובר ברישום מול רשות אחת, אך לא – יש שלוש. לכן תצטרכו לבצע
- רישום ברשות המיסים – רישום בתור ”עוסק” עבור תשלום מס הכנסה.
- רישום במשרדי מע"מ – שם תוגדרו אגב כ"נישומים".
- רישום מול ביטוח לאומי – שם אתם במילא כבר מבוטחים, אך יש לעדכן אותם שמעתה אתם בסטטוס של עצמאים.
כיצד עושים זאת? אפשרות אחת, פשוטה ונוחה, היא להיעזר בשירות פתיחת העסק שזמין באתר iCount. אפשרות נוספת, היא להגיע למשרדי רשות המיסים, מע"מ וביטוח לאומי בעצמכם. אפשרות אחרונה, היא להיעזר לשם כך ברואה חשבון.
מהן ההשלכות המעשיות עבורכם?
לאחר מכן, תצטרכו לעמוד כמובן בכללים המיוחדים שנקבעו לפעולה בתור עוסק מורשה. בעבודה עם רואה חשבון, תוכלו לקבל ממנו הנחיות מפורטות לכך, מענה לשאלות וליווי שיבטיח שאתם פועלים באופן חכם. אלה כמה השלכות מרכזיות, שחשוב במיוחד שתכירו:
- גביית מע"מ מלקוחותיכם – עוסק מורשה, "מורשה" לגבות מע"מ. זה אומר בפועל, שהתשלום על כל שרות או מוצר שאתם מספקים יכלול מע"מ.
- העברת המע"מ לרשויות – את סכומי המע"מ שגביתם, תצטרכו להעביר לרשויות. זאת, במסגרת דיווח חודשי או דו חודשי למע"מ.
- רישום ההכנסות וההוצאות – רישום מסודר של הכנסותיכם והוצאותיכם, במסגרת מה שמכונה ספר תקבולים ותשלומים.
החזרי מע"מ – חשוב ומשמעותי
עד כאן, ההשלכות שפירטנו מהוות בעיקר נטל בהתנהלות השוטפת. הן גוזלות זמן, שהוא כמובן משאב חשוב. אך יש עוד היבט מרכזי, אשר עשוי להשפיע מאוד מבחינה כספית. במקביל לגביית מע"מ מלקוחותיכם, ישנה האפשרות לקבל החזרים ממע"מ. זאת, על מע"מ שאתם עצמכם שילמתם לספקים שונים. כמה תשלומים כאלה יש לכם בכל חודש? מה היחס בינם לבין המע"מ שאתם גובים מלקוחותיכם בממוצע? התשובות לכך, שונות באופן טבעי בין עסק לעסק, על פי אופיו. יש לכך כמובן משמעות כספית גדולה.
לסיכום
יעילות היא דבר חשוב בעסקים. לכן, גם בפעולה חד פעמית כמו פתיחת תיק עוסק מורשה, כדאי לעשות זאת היטב ובאופן שמתאים לכם ביותר.